InfluenceMap verzamelt en publiceert cruciale data over de invloed van bedrijven op de klimaatcrisis. Deze data wordt veelvuldig gebruikt door leiders in de financiële sector, het bedrijfsleven en beleidmakers om betekenisvolle beleidsveranderingen te stimuleren.
Ondanks ernstige waarschuwingen over de klimaatverandering blijven effectieve en bindende regelgevingen schaars, door decennialange invloed en beleid van bedrijven die de voortgang van Parijs-klimaatdoelen vertragen.
InfluenceMap heeft het enige systematische platform ter wereld ontwikkeld voor het volgen en meten van de invloed van bedrijfs- en handelsverenigingen op klimaatbeleid. Voorheen richtten investeerders zich bijna uitsluitend op operationele emissies van bedrijven (Scope 1, 2 en 3). InfluenceMap introduceerde het idee dat Scope 4-emissies — de impact van een bedrijf op de bredere klimaatbeleidsagenda — even belangrijk, zo niet belangrijker, zijn.
InfluenceMap verzamelt data uit openbare bronnen en gebruikt een algoritme om bedrijven te scoren op basis van meer dan 35 acties en indicatoren, waaronder bestaande duurzaamheidsranglijsten, commentaar op het beleid, sociale media-activiteit en gegevens over lobbyuitgaven. Vervolgens publiceren ze gerichte rapporten. Dit heeft bedrijven in staat gesteld verantwoordelijk te worden gehouden voor hun impact op het wereldwijde klimaatbeleid en zo significante beleidwijzigingen binnen deze bedrijven te stimuleren.
IN HET KORT
Oprichting: 2015
DRK portfolio: sinds 2020
Sector: Duurzaamheid
Hoofdkantoor: Verenigd Koninkrijk
Werkzaam in: Wereldwijd
Een objectieve, innovatieve en datagestuurde aanpak om systematische belemmeringen voor klimaatactie te identificeren
Over de ondernemer: Dylan Tanner
Dylan leidt de wereldwijde operaties van InfluenceMap en beheert het FinanceMap-platform als uitvoerend directeur van de organisatie. Voordat hij InfluenceMap oprichtte, startte Dylan een toonaangevende milieucorrespondentie in Tokio (nu ERM Japan), waar hij leiding gaf aan een team van 50 personen dat betrokken was bij een breed scala aan bedrijfs- en technische advieswerkzaamheden in Azië. Dylan heeft een diploma in milieutechnologie van Imperial College en een Ph.D. in theoretische natuurkunde en wiskunde van King’s College London.
IMPACT
- Talrijke klimaat-progressieve bedrijven, waaronder Unilever, Enel en Iberdrola, gebruiken de data van InfluenceMap om hun bestuur op het gebied van klimaatbeleid te informeren en het beheer van lobbywerk van brancheverenigingen te optimaliseren;
- Het FinanceMap-platform van InfluenceMap heeft een manier ontwikkeld om de kwaliteit van investor stewarship van bedrijven op het gebied van kimaat te meten;
- De resulterende druk vanuit media en vermogensbeheerders heeft positieve marktschommelingen veroorzaakt bij grote vermogensbeheerders zoals LGIM, BlackRock en Capital Group.
De lobbyanalyse van InfluenceMap heeft bedrijven verantwoordelijk gehouden voor klimaatgerelateerde lobbyactiviteiten, en hun samenwerking met investeerders heeft geleid tot significante veranderingen in lobbygedrag bij belangrijke bedrijven, waaronder Shell, Glencore, BHP, Anglo en BP.