STiR Education vergroot de intrinsieke motivatie in onderwijssystemen wereldwijd, zodat elke leerling, docent en overheidsfunctionaris gemotiveerd is om te leren en zichzelf te verbeteren.
Ondanks grotere investeringen in overheidscholen en aanzienlijke verbeteringen in de schoolaanwezigheid, blijt meer dan de helft van de kinderen in lage- en middeninkomenslanden geconfronteerd met aanzienlijke leerachterstanden. Om de wereldwijde leercrisis aan te pakken, moeten we tegelijkertijd de wereldwijde lerarencrisis confronteren. Met een verontrustend tekort van 44 miljoen leraren wereldwijd en zorgwekkende cijfers van burn-out en verloop, staan onderwijssystemen voor enorme uitdagingen bij het leveren van hoogwaardig onderwijs. Veel leraren voelen zich niet gewaardeerd, gedemotiveerd en hebben weinig aansluiting bij hun onderwijssystemen.
STiR Education verbetert leerresultaten voor alle kinderen door intrinsieke motivatie bij leraren te stimuleren. Via maandelijkse bijeenkomsten en peer-netwerken krijgen leraren inzicht in de impact van hun keuzes, observeren ze hun eigen groei, maken ze verbinding met collega’s en voelen ze zich verantwoordelijker voor hun leerlingen. Centraal in hun aanpak staat de overtuiging dat er geen krachtiger onderwijshervorming is dan het ondersteunen van leraren die gepassioneerd zijn over hun beroep.
IN HET KORT
Oprichting: 2012
DRK portfolio: sinds 2013
Sector: Onderwijs
Hoofdkantoor: Verenigd Koninkrijk
Werkzaam in: Wereldwijd
De leeruitkomsten van alle kinderen verbeteren door de leerkrachten te motiveren en inspireren
Over de ondernemer: Sharath Jeevan
Sharath, oprichter van STiR Education, was eerder de oprichter en CEO van Teaching Leaders, een initiatief dat 25 miljoen dollar aan overheidsgelden ophaalde om de prestaties in achtergestelde middelbare scholen in het Verenigd Koninkrijk te verbeteren. Hij was ook Head of Social Ventures bij eBay UK, Project Leader bij de internationale strategieconsultant Booz & Co, en Senior Manager bij de NGO Action Aid. Sharath studeerde aan de universiteiten van Cambridge en Oxford en behaalde een MBA met onderscheiding aan INSEAD. In 2017 ontving hij een eredoctoraat van Roehampton University voor zijn bijdrage aan het onderwijs. Sharath is een Ashoka Fellow en maakt deel uit van de Global High-Level Steering Group van de Education Commission, die zich richt op arbeidskwesties in het onderwijs.
IMPACT
- Een enquête onder bijna 8.000 leraren in India toonde aan dat meer dan 90% van de deelnemers vond dat hun deelname aan het programma hun klaslokalen veiliger maakte en hun leerlingen gelukkiger maakte. Ze rapporteerden ook een grotere betrokkenheid van leerlingen, verbeterde nieuwsgierigheid en verhoogde lees- en rekenvaardigheden;
- Een case study van IIEP-UNESCO uit 2021 ontdekte dat STiR’s werk in Delhi had geleid tot meer samenwerking tussen leraren, betere leerresultaten voor leerlingen en een groter gevoel van eigenaarschap bij het middenmanagement in Delhi.
Sinds de oprichting in 2012 heeft STiR meer dan 590.000 leraren bereikt en 13 miljoen kinderen in India, Uganda en Indonesië geholpen.