reNature

Model & Strategie

Er zijn 2 miljard mensen wiens bestaan afhankelijk is van kleinschalige landbouw. Huidige landbouwpraktijken zijn echter op weg om 90% van de bodem van de aarde tegen 2050 te degraderen. Dit is slecht nieuws niet alleen voor de kleinschalige boer, maar voor iedereen. reNature is een Nederlandse organisatie die één van de weinige spelers is die kleinschalige boeren in het wereldwijde zuiden integreert in de groeiende markt voor regeneratieve producten. Zij verbinden aanbod van landbouwcoöperaties met de vraag naar inbreng van bedrijfsmerken. Ondersteund door rigoureuze wetenschap, waardoor reNature zichzelf als leider in het veld heeft gepositioneerd, streven de oprichters van reNature ernaar om een duurzaam bedrijf te bouwen dat zowel de vraag naar als het aanbod van regeneratieve landbouwproducten doet stijgen. Zij hebben hun eerste successen geboekt bij grote bedrijven die op zoek zijn naar capaciteit en toegang tot duurzame toeleveringsketens.

Door tegelijkertijd vraag en aanbod te creëren schept reNature de mogelijkheid voor regeneratieve landbouwpraktijken om winstgevend te zijn voor boeren in ontwikkelingslanden. Daarom heeft reNature twee soorten klanten/begunstigden. In de eerste plaats zijn dat bedrijfsmerken die regeneratief geteelde grondstoffen willen inkopen, maar niet beschikken over een kant-en-klare manier om dat te doen. Zij zijn betalende klanten voor de diensten van reNature. In de tweede plaats zijn het boeren of boerencoöperaties die het marktpotentieel van deze praktijken begrijpen, maar technische en financiële ondersteuning nodig hebben om de overgang uit te voeren. reNature fungeert als de ‘lijm’ in deze groeiende en hoogwaardige markt voor regeneratief geteelde producten, door de groei van zowel vraag als aanbod te versnellen en vraag en aanbod effectief samen te brengen zodat regeneratieve landbouw haar potentieel kan bereiken en tegelijkertijd kleine bestaansmiddelen kunnen worden verbeterd.

IN HET KORT
Opgericht: 2021
Medeoprichters: Marco de Boer & Felipe Villela
Voedsel & landbouw
Werkplek: internationaal
www.renature.co

reNature
Nederland, Europa

Boeren en corporaties ondersteunen
in de overgang naar regeneratieve landbouw.

Ontmoet Marco de Boer & Felipe Villela

Marco de Boer is een Nederlandse specialist op het gebied van marketing, branding en communicatie. Marco’s capaciteiten om een merk op te bouwen hebben geholpen om de buitenmaatse invloed van reNature te creëren. reNature promoot niet alleen zichzelf, maar heeft de zichtbaarheid voor de gehele praktijk van regeneratieve landbouw verhoogd.

Felipe Villela is een Braziliaanse agribusiness ondernemer gebaseerd in Amsterdam, met langdurige technische ervaring met de overgang van boerderijen naar regeneratieve praktijken. Zijn familie in Brazilië heeft meer dan 60 jaar ervaring met het verbouwen van biologische citrus op grote schaal. Felipe is geselecteerd voor Forbers 30 Under 30 en hij is adviseur van de UN Food Systems Summit (UNFSS) en hoofdauteur bij de UN Environment Program (UNEP) for the Global Environmental Outlook for Business.

IMPACT

  • Ten dienste van 7.000+ boeren, voornamelijk in Latijns-Amerika en Afrika
  • 40.000 hectare omgezet naar regeneratieve landbouw – 40x de oorspronkelijke projecties